onsdag den 25. maj 2011

Balletdrenge og mandeting

Som nogle nok har bemærket, har Irma lanceret en ny reklamekampagne, som i de seneste dage er blevet stærkt kritiseret. Både af diverse aviser, fagfolk indenfor balletten (fx Nikolaj Hübbe og Alexander Kølpin) og af den almene dansker og måske nogle queers på Irmas eget facebook-site


Jeg kunne sige mange dårlige ting om denne tekst. Jeg kunne fx bruge ordene heteronormativ, heterosexistisk, hulemands-agtigt, gammeldags, konservativ, dårlig humor... og selvfølgelig misforståelse. Både fra Irmas side og modtagernes (mere om dette senere)

Heteronormativitet
Når jeg bruger heteronormativ i denne sammenhæng, er det ikke fordi det handler om homoseksualitet...

(om end man mellem linjerne kan spore moderens frygt for sønnens adfærd som afvigende fra den stereotype mandlige kønsrolle, og derfor kan argumentere for, at der insinueres at sønnen kunne gå hen og vise sig at være homoseksuel)

... her vil jeg nærmere bruge heteronormativ som et udtryk for de kønsroller (som også i mange tilfælde knytter sig til en specifik sexuel orientering, men lad nu det ligge), som der er konstrueret en forventning til at man lever op til, først og fremmeste på baggrund af ens biologiske køn og næstefter på baggrund af ens seksuelle præference (som dog også kan være knyttet til en forventning om at leve op til det normale/normative/stereotype, jævnfør "heterosexisme")

Den rigtige mand
Helt basic, hvad kan vi konkludere om kønsroller ud fra reklamen?
- Emil vil gå til ballet
- rigtige mænd danser ikke ballet
- faderen er en rigtig mand, som må tale sønnen fra at afvige fra "den rigtige mand"
- rigtige mænd laver bål og griller.

Lige nu vil jeg undlade at lave en analyse af "den rigtige mand" i forhold til det her (kommer måske senere). Jeg håber de fleste mennesker kan se, hvor latterligt og usagligt det er, at hvad du har i bukserne, skal bestemme din adfærd, og at myten om "den rigtige mand" fremstilles som sandhed.

Reaktioner
Først og fremmest er der en masse kritik som blandt andet kan læses på Irmas facebook-page.
Og så er der dem, som  siger "slap af", "det er bare for sjov"

Ja, det er det måske. men problemet er ikke dem, som kan se det sjove i det, fordi det er så overdrevet konservativt og normativt at det kun kan være en joke. 
Folk som udmærket er klar over, at de stereotype kønsroller er socialt konstrueret og forældede og bla bla.. og at "rigtige mænd" ikke nødvendigvis skal grille og lade være med at danse ballet.
og det er fint!

men jeg vil mene at problemet er de modtagere, som ikke har "gennemskuet" kønsrollerne. Altså fx mennesker, som måske kommer fra et andet miljø, eller bare har et andet (måske mere stereotypt) syn på køn. Og som helt alvorligt mener, at der findes "rigtige mænd" og "rigtige kvinder", og prøver at leve op til det. Og måske mener at det er svanset at danse ballet.
De findes faktisk!
Selvom det kan være svært at sætte sig ind i....

Pointen er, at reklamen risikerer at have den effekt på disse mennesker, at den opretholder eller styrker deres opfattelse af fx "den rigtige mand" og retfærdiggør deres heteronormative verdenssyn og måske til tider heterosexistiske adfærd.

Man kan så spørge sig selv, om denne gruppe mennesker overhovedet handler i Irma.... men er det relevant?

Humor
Man kan godt sige det bare er for sjov, og take it easy osv. Men tænk på at der er nogle der modtager det anderledes end dig selv.. fx mennesker som nævnt ovenfor. 
Men måske også nogle queers eller balletdansere, som opfatter det helt anderledes..

Kan man så ikke lave noget sjov i Danmark mere?

Jo, det kan man godt.

Danmark er jo kendt for sin "humor", som er stærkt præget af ytringsfriheden, og det synes jeg også er fedt nogle gange.

Men der er grænser. og det synes jeg er vigtigt at stå fast ved. Der vil altid være nogle som siger "slap nu af, kan du ikke tåle lidt sjov" - hvor mange har ikke oplevet det, når man siger fra når der bliver joket med ens køn eller nogle kommer med sexistiske bemærkninger....

Konklusionen?? 
Hvis alle kunne gennemskue at "den rigtige mand" ikke findes, og at det derfor må være total ironi fra Irmas side, så var det fint! (?)

Problemet er når reklamer som disse er med til at opretholde undertrykkende strukturer, fordi nogle modtager den mere eller mindre bogstaveligt og ud fra et heteronormativ "mindset".

post scriptum
Her til morgen kan man se, at Irmas officielle facebook-page (spækket med kritiske kommentarer) er deaktiveret. Endnu en dansk institution som skyder sig selv i foden, ved først at prædike ytringsfrihed, som var det en religion, for derefter at indføre censur i større eller mindre grad.
Jeg går ud fra at ytringsfrihed nu ikke længere kan bruges til at retfærdiggøre reklamen?

PPS
Det skal lige siges, at reklamen har sine kvaliteter, idet den provokerer så mange mennesker!

2 kommentarer:

  1. yderst interesant syn på reklamen - jeg har selv ikke set den endnu, men har et tydeligt billede på nethinden af de mennesker, som du selv nævner, der ikke kan forstå den humoristiske ironi i dette... Men det er vel bare ønsketænkning, at disse holdninger fosvinder helt :)

    SvarSlet
  2. tak for kommentaren! Reklamen er bare den tekst der er på billedet ovenfor..

    SvarSlet